Thursday, October 21, 2010

Perkongsian

Mari saya kongsi sedikit ilmu buat pedoman saya dan juga semua

Info di petik dari berita harian online [Khamis, 21/10/2010]

Pengertian jihad amat besar didalam islam. Dulunya (waktu dizaman persekolahan) saya fikir untuk berjihad, saya perlu pergi berperang..dush dush dush (cetek ilmu saya kan). Rupanya banyak cara untuk berjihad.

'Mencukupkan keperluan keluarga tanpa meminta-minta adalah Jihad'

Allah memandang rendah seseorang yang

  1. Tidak bekerja
  2. Sentiasa meminta-minta
  3. Tidak mampu menunaikan keperluan sendiri, ahli keluarga, bangsa dan agama
  4. Menjadi beban kepada orang lain

Rasullulah S.A.W pernah memberitahu

Lebih baik berusaha daripada kita datang pada Hari Kiamat dengan titik hitam dimuka (akibat perbuatan meminta-minta dan mengemis)


(two of my precious in this world)

No comments: