Thursday, April 12, 2012

Pizza kuning


wow, kelas 2 entry 1 hari kan ;) Hehe semalam lepas balik talks sementara tunggu nak keluar gi giant beli barang dapur, teringat kat tepung pizza ni, cita-cita nak buat memang dah lama, tapi semalam baru terlaksana. Tepung pizza cap NAGO ni saya beli kat TESCO. Senang je nak buat, mula saya rendam air suam dengan yis dan sedikit gula (nak bagi yeast awake and sugar is for their food), pastu uli dengan tepung. Dah siap tutup doh dengan tuala basah selama 60 minit.


Kat atas ni kuah/sos dia. Senang gak saya buat, macam nak buat sos spagheti cuma yang ni buat pekat sikit. Mula saya rebus tomato yang dah dipotong dadu sampai lembut. Pastu masukkan dalam pengisar, dan kisar sampai lumat. Tumiskan sedikit bawang putih dengan minyak zaitun, then dah wangi masukkan oregano (saya letak banyak gak, sebab rasa ngam pulak tomato dengan oregano nih) Lepas tu masukkkan tomato yang dah dikisar semula didalam tumisan tadi, letak sikit blackpepper, sikit garam dan sos tomato, reneh sampai pekat pastu angkat.

Ok pastu uli doh semula ikut bentuk dan ketebalan yang kita prefer, sapu sos, letak udang, hot dog (bagi saya better goreng sekejap udang dan hot dog tu dengan butter), nenas, capsicum, hirisan bawang dan last sekali cheese dan juga mayonnis ikut kesukaan masing-masing.

Dan hasilnya taraaaaa, pizza kuning siap untuk dimakan. Haha tapi macam saya je yang beria makan sebab orang lain dalam rumah ni lagi prefer nasi dan masakkan kampung. Memang tak laku pun jawapnya sama halnya kalau saya masak spaghetti. Tadi saya  bekalkan naqee dan suami paksa diaorang bawak hehehe. So kat rumah tinggal beberapa slice saja untuk saya makan petang nanti weeeeeeee....

No comments: