Saturday, May 26, 2012

Ulser

Ulser merupakan perkara biasa dalam hidup saya. Hahaha setakat 3-4 ulser tumbuh sekaligus pun boleh maintain lagi. Bunyi macam belagak, tapi memang berlagak pun hehe ye tak. Pernah sekali saya kena ulser lebih dari sepuluh ulser tumbuh dalam mulut saya. Tak sakit? Fuh siapa cakap tak sakit. Memang sakit sampai saya tak mampu nak buka mulut sebab terlalu sakit. Bangun pagi tengok kat bantal ada sisa darah, bayangkan. Baik jangan, geli pulak kan hehe. Lecturer suruh jawab dalam kelas pun tak mampu nak jawab, sebabnya sekali buka mulut memang boleh meleleh la air mata. Up to that point teruknya penangan ulser dan saya.

Bonjela, air garam, dan semua krim ulser memang tak jalan dengan saya. Menahan pedih tapi tak baik buat apa kan? Yang jalan dengan saya hanyalah margerin. Ya margerin adalah ubat untuk ulser saya. Bila ulser dah mula nak tumbuh, saya akan cepat- cepat sapu margerin kat tempat ulser tu, insyallah, ulser tak akan tumbuh, dengan izin Allah ;)

Sebab ulser? Antara sebab ulser mungkin sebab badan terlalu panas dan tergigit. Tang tergigit tu memang akan cepat tumbuh ulser dalam mulut saya. Antara sebab lain adalah stress. Hahaha tu doktor yang saya jumpa yang cakap. Saya tak tau betul atau tidak, stress antara penyebab ulser tumbuh dalam mulut saya. Tapi waktu 10 ulser tumbuh dalam mulut saya tu, saya ambil keputusan jumpa doktor, sebab dah tak tahan sangat, waktu tu la doktor cakap saya stress. Mungkin betul juga sebab waktu tu first time saya tinggal berjauhan dengan mak saya. Mungkin juga stress sebab jauh dengan mak ;)

Dan waktu entry ini ditulis, ada 4 ulser yang sedang tumbuh dalam mulut saya, 3 dibibir dan satu dilidah. Haha dan betul cakap doktor sebab saya memang sedang STRESS. Tak tau mana nak salur, kat mulut dia keluar. Hahaha, happy weekend everyone, have a great weekend for everybody and for myself too. Jangan STRESS ;) senyum macam budak kecik kat bawah ni.

No comments: