Tuesday, February 25, 2014

Terengganu

Bismillahirrahmannirrahim

Lama dah nak ke terengganu, tapi baru sekarang hajat terlaksana. Ini pun last minute plan, main terjah je booking hotel. De stress kononnya hehe sebelum bermula fasa baru.

Sebelum keterengganu saya singgah ke rumah adik saya di kuantan. Tidur semalaman baru gerak ke kuala terengganu. Oh saya try booking TH hotel di gong badak, dekat dengan airport kuala terengganu. Mencabar juga nak cari hotel ni, sebab takde dalam sistem gps pun satu, signboard tunjuk arah ke sini pun takde. Nasib baik ada waze yang lebih up to date dan selamatkan kami yang memang langsung tak tau jalan ni plus dah terlambat nak check in. Terima kasih waze =) we heart u the most. Mungkin pihak pengurusan boleh tambah baik dengan menyediakan signboard untuk memudahkan pelanggan yang tak pernah sampai kesini. Kami difahamkan yang hotel ni baru saja dibuka. So suggestion tadi for improvement.

Sampai hotel lepas check in, solat and all, kami keluar cari makan. Ni pun satu cabaran. Hasil pencarian google kami decide nak cuba makan di restoren De Tunggal. Hehe maka pengembaraan pun bermula. Dari gps ke waze semua pun tak jumpa. Dari gong badak ke pasar payang patah balik ke gong badak, akhirnya jumpa berkat tunjuk ajar facebook get direction dari FB De Tunggal. Nasib baik restoren ni ada facebook page. Rupa rupanya dekat je dengan hotel kami. Dari hotel ambil arah ke kanan, cari giant gong badak on your right tak jauh dari situ kedai dia, pun on your right. Nasib baik sedap, kami order tom yam udang kelapa muda, udang celup tepung, kailan ikan masin, siakap stim, nasi 3 pinggan dan air tembikai dan oren (fresh juice). Jumlah semua RM 72. Murah je kan. Tom yam udang dia sedap sangat (must try others said), siakap stim dia pun sedap.

Tom yam udang kelapa muda. Haha lupa nak snap, dah mkn baru nak snap. Ni pun nasib baik suami suh snap, kalah tak memang tak lah kan.

Udang celup tepung tiada dalam gambar hehe, sebab bos kecik yang punya, maka pinggan pun kena depan dia.

Balik tu singgah pasar payang jap survey survey kawasan sana. Beli lebih kurang pastu terus balik sebab anak dah berzikir nak tidur, masing masing kepenatan.

Day 2,
Breakfast lebih kurang anak minta nak lepaskan gian swim.

Adik hanya mampu memerhati je awalnya. Pastu mana boleh tahan walaupun mengantuk tahap gaban dah tu.

Nak swim aka main air gak bu. haha nasib la nak, bagi chance jap. Kang nanti kita naik, adik tidur, misi kita petang ni nak ke pasar payang nak cari batik plak.

Dah puas mandi, petang tu kami ke pasar payang pula. Beli lebih kurang balik hotel. Comel kan. Beli ayah satu, abang satu. Adik takde sebab takde saiz.

Oh sebelum ke pasar payang gi makan seafood celup tepung dekat dengan airport dan makan ni. Nyummm "jagung parut" nama diberi. Konsep dia sama macam ABC cuma ni letak jagung je accessory dia. Saya suka =) berebut makan dengan anaqi.

Malam tu konon nak makan dekat satu kedai ni tapi tak jumpa. Dalam GPS ada tapi tak jumpa. Lepas makan terus balik sebab anak anak dah pakat tidur.

Day 3
Rutin biasa, sarapan lepas tu teman bebudak main kolam lepas tu check out dan gerak balik. Balik misi mencari keropok lekor dan keropok kering. Dan juga satar. Ohh saya beli di beberapa tempat juga , Gerai 2209 di BTB (Bukit Tok Beng) gerai ni ada servis packing vacuum, so that tak takut keropok berbau untuk yang jalan jauh, tapi kami beli yang biasa punya. Alhamdullilah elok je sebab kami tak ikat rapat plastik, Keropok losong 007 di teluk ibai (dekat sini memang dia dah pack siap2 dalam plastik dan surat khabar untuk RM5, convenient juga) dan juga satar kami makan kat kemaman. Lupa nak cakap singgah beli keropok kering dan ikan bilis di pasar besar dungun juga. Haha banyak sangat pit stop sebab tu lambat sampai.

Sampai KL dah jam 7 lebih. Fuh memang jenuh duduk dalam kereta. Tabah juga kan siapa yang memang duduk Kuala Terengganu nak ulang alik ke KL. Lagi lagi waktu musim perayaan. Kesimpulan dari perjalanan singkat kami. Kami enjoy makan dan spend time together. Memang tak ke mana sangat. Sebab motif memang nak berjalan dan makan dan jalan dan makan. GPS quite reliable bagi yang tak tau jalan. Jangan lupa install WAZE juga sebagai back up.

Lepas ni boleh plan trip lain tapi ntah tak tau bila. Target adalah nak makan makan kat penang lagi. Yeay makan saja.