Wednesday, August 11, 2010

Anaqi


Pagi tadi, saya bawa harraz anaqi ke klinik untuk suntikan MMR (1) (untuk mencegah campak, mumps dan rubella) dan juga untuk melihat kondisi matanya*. Risau kalau ada sebarang komplikasi.

*malam tadi anak saya jatuh katil ketika sedang bergurau dengan ayahnya. Yang membuatkan siayah panik bila kepala sianak terhantuk menyebabkan kening sianak bengkak.

Mujur Dr kata segalanya tiada masalah. Memandangkan harraz anaqi cukup setahun 13hb ini, terus kami minta diberi suntikan.

Dr : Nanti dia akan demam tau lepas suntik, sebab biasa budak akan demam. Nanti saya akan bagi ubat demam sekali dengan pain killer. Bagi makan 3 kali ok.

Ibu dan Ayah : olrite.

Harraz anaqi : No problem, saya memang suka makan ubat tau Dr, siap saya sedut-sedut lagi kalau ibu saya lambat inject syringe tu.

Tangan mula sibuk mengemas meja Dr. Tolong kemas torchlight, tolong susun blood pressure pump. Dah siap kemas, sibuk nak merangkak kat bawah meja (maklumlah saya tak pandai jalan lagi, ibu saya kata saya pemalas, dah boleh diri sendiri tapi masih mau merangkak).

Dr : Oh kalau macam ni, tak payah bagi makan ubat pun tak pe.

Ibu : (Haha mesti Dr kagum dengan kelasakkan anak bujang saya ni kan.)

Waktu untuk suntikkan...

Dr : Ok, pegang kaki dia. Harraz tak payah tengok. Sambil menyuntik.

Harraz anaqi : ..............................ek....

Dr : Aik, dia tak nangis pulak. Anak awak ni memang tak nangis ke kene inject.

Ibu dan ayah : Tak, cuma bunyi sikit je. (Dalam hati ibu, hehe Dr tak tau ke anak saya 'lelaki tulen' opah dia kata).

Dan tadi sebelum saya tinggalkan dia di rumah pengasuh. Dia menangis didokongan pengasuhnya. Champion bila kene inject ke, kene pukul ke, kena rampas mainan ke tapi automatic akan cengeng bila nampak ibu pakai cantik-cantik tapi tak bawa dia.

No comments: