Wednesday, November 10, 2010

Tangisan si ibu di pagi hari yang hening (haha tajuk agak kontroversi okey) tapi jangan risau sila baca hingga perenggan terakhir

Pagi-pagi lagi saya dah menangis (gaya menangis yang macam kene tinggal boyfriend okey tapi tak hentak-hentak kaki laa, just berjujuran air mata saja). Kenapa nak menangis pulak kan, ada ke awal-awal pagi nak menangis. Spoil mood je. Nak tau kenapa?

Bila si ibu perasan yang harraz anaqi bermain seorang diri diluar rumah tanpa pengawasan si ayah, lalu si ibu berkejar keluar dan mendapati anaknya memegang pestiside dan baru saja termuntah. Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!. Apa yang saya takuti akhirnya terjadi. TIDAKKKKKKK.

Sangat sadis okey. Hampir saja saya ambil emergency leave (EL) tapi bila mengingatkan yang ada kerja penting yang perlu saya lakukan hari ini, dengan berat hati saya gigihkan diri juga datang office. Saya yakinkan diri yang dia pasti okey sebab anak saya kuat (amin, Ya Allah Lindungilah anakku ini).

Ini antara emergency action if u facing this situation (fakta ini saya dapati dari incik google, tapi terlupa apa nama web dia)

  1. Jauhkan racun dari anak anda

  2. Minta anak anda ludahkan racun tersebut- Ayah atau ibu boleh gunakan jari jemari anda okey

  3. Jangan cuba buat anak anda muntah-melainkan dengan nasihat doktor

  4. Jika anak anda telah muntah, sila kumpul muntah untuk mengenalpasti jenis racun.

Tapi saya amat bertuah kerana pesticide itu sudah dilarutkan terlebih dahulu plus harraz anaqi terus muntah sebaik saja kejadian tersebut berlaku.

Moralnya, jangan sekali kali membiarkan anak anda seorang diri tanpa pengawasan dan sila simpan segala jenis racun didalam tempat yang berkunci.

1 comment:

wanie_kashfi said...

aduuhhh cik gee...bahaya sungguh...benda2 macam ni la yang kita tak expect & takut jadi...nak buat cemana...bukan sengaja...cemana naqi? mesti wan kena marah kaw2 nyer nih...hehe