Tuesday, January 17, 2012

baking powder and baking soda

Beberapa hari ni terasa nak sangat makan red devil velvet yang home made punya. Masa datang rumah wanie hari tu dapat la melepas kempunan makan red velvet ni (nasib baik ko buat wanie). Tapi lepas tu tekak menjerit cakap 'I want MOREEE and LOADSSSS red velvet cake" boleh??? tapi nak yang home made (sangat demand ok).
mmm sila telan air liur ok ;) sedapnya red velvel dia kan.
Nak lagi.. mmmmm kuasa dua, dari sini ya
owh dan lagi. ok dah stop!!! hati semakin tergoda
ok lepas tu saya pun teruskan usaha gigih saya dengan mengoogle resepi red velvet. Ada antara bahan-bahan nya mengundang persoalan saya (maklumla saya ni sangat tak terer bab-bab membaking ni). Seperti contohnya baking soda sama ke dengan baking powder? Buttermilk tu apa? kenapa measuring dia dalam ml (mililiter tu biasanya liquid kan), kenapa bukan gram? kata butter kan patutnya solid. haha so saya teruskan lagi perjalanan red velvet saya lagi yang penuh onak dan duri. 

Macam biasala kalau persoalan perjalanan penuh onak dan duri ni biasanya dibantu oleh professor serba tau semua orang kan kan.
haha cute
Ok apa itu buttermilk
buttermilk adalah susu yang dicampur dengan lemon juice. Wanie pernah ajar saya buat benda ni masa nak belajar buat chocolate cake dulu. Lupa apa ntah nama dia dalam bahasa melayu. Cara nak buat 1 cawan susu segar dicampur dengan 1 sudu makan lemon juice. biarkan dalam 5-10 minute, lepas tu dah boleh guna
Baking soda
Pure sodium bikarbonat. Bila kita nak guna baking soda ni? Jawapannya adalah bila kita nak campur dengan bahan-bahan yang basah macam buttermilk kat atas, yogurt, coklat dan sebagainya.

Kata mereka the resulting chemical reaction produces bubbles of CO2 that expand under oven temperatures, causing baked goods to rise. The reaction begins immediately upon mixing the ingredients, so you need to bake recipes which call for baking soda immediately, or else they will fall flat! .

Senang kata sila bakar kek anda dengan kadar sepantas kilas macam yin dalam boboiboy tu untuk mana-mana resepi yang mengunakan baking soda ya puan-puan.
Baking powder
yang ni acidified sodium bikarbonat. dia campur dengan tartar cream dan drying agent. yang ni pulak.  Double-acting powders react in two phases and can stand for a while before baking. With double-acting powder, some gas is released at room temperature when the powder is added to dough, but the majority of the gas is released after the temperature of the dough increases in the oven.
Dia kata boleh la tahan sikit, tak perlu la tergesa-gesa nak bakar kek tu.
Ok dari segi rasa, baking soda tu rasa dia sedikit pahit so nak neutral kan rasa dia sebab tu kita biasa campur baking soda ngan buttermilk. unlike baking powder, rasa dia lebih neutral thats why biasa kita akan combine dia dengan fresh milk. 
oh my my red velvet.
Dari SINI
Ok dah-dah tu. Kita tengok sehari dua ni apa post saya. Agak-agak boleh agak kot apa coming post saya ;) wink wink..wish me luck.

No comments: