Friday, December 10, 2010

Ibu, mak, mama, mummy

Disuatu pagi yang hening dan sejuk (sebab waktu kejadian kat tempat yang sejuk)

Naqee: ma ma ma
Ibu: Ibu la naqee (huh anak den ni bila tahun nak nyebut ibu, asyik dibantainya ma ma ). Lalu Opah pun menyampuk.
...
Opah: Hah kan senang kalau panggil mama. Kenapa nak panggil ibu gak. Korang kan dah panggil Ibu ni ibu. Orang sekarang kan suka panggil mama ke mummy ke?
Ayah: Ala diaorang moden, kami ni tradisional lagi.
Ibu: (Ibu lak menyampuk sambil membetulkan snowcap naqee yang asyik tertanggal, uhuks bukan tertanggal tapi ditanggalkan oleh tangan sikecil okey) Kalau mother's day dalam bahasa kita kan 'Hari Ibu' diaorang tak panggil 'hari mama, hari mummy ke'.
Opah: Ye tak ye jugak kan. Haha so mana hadiah hari ibu?

Ibu + Ayah:@$^^%*&(&*()*()*()*). Hadoiiiii bukan dah lama ke hari Ibu ;)
...
Moral cerita ini: Cerita ini tiada kaitan dengan yang hidup mahupun telah mati. Teeeeeetttt!!! bukan itu moralnya. Moralnya, panggilan tu tak penting. Kita bebas memilih panggilan dan tentunya yang baik-baik saja. Kata-kata itu kan doa, jadi kalau kita memanggil seseorang dengan panggilan yang baik-baik umpama kita mendoakan mereka. Ibu, Mama dan Mummy adalah orang yang sama. Jadi bukan isu besar pun kan apa pun panggilan anak pada maknya kan hahaha.
...
Sejak dulu lagi saya impikan anak-anak saya memanggil saya dengan panggilan IBU, tak tahu kenapa rasa sangat keibuan bila ada orang panggil saya IBU haha walaupun tak de lah keibuan sangat.

No comments: